Köpvillkor
Information om Marie Stendahl AB
Marie Stendahl AB 556616-2391, driver online butiken mariestendahl.se. Samtliga produkter har designats och producerats av Marie Stendahl AB. Adress: Marie Stendahl AB Rallarvägen 45, 184 40 Åkersberga. e-post:support@mariestendahl.se
Genom att använda denna e-handelsplats bekräftar du att du har läst och förstått dess villkor. Du bekräftar genom din användning av denna webbplats ditt godkännande av de villkor som anges nedan.
Allt innehåll på denna webbplats, är föremål för upphovsrätt som innehas av Marie Stendahl AB. Bildmaterial får användas i syfte att marknadsföra och försälja Marie Stendahl AB produkter och tjänster, efter godkännande av Marie Stendahl AB.
Priser & betalning
Fraktavgiften är 59:-. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive moms och frakt samt eventuella avgifter.
Hos oss kan du betala med Klarna och Swish. Samtliga alternativen är säkra och enkla att använda.
Om du vill beställa, och är under 18 år, krävs målsmans godkännande.
Vi reserverar oss för prisändringar och förbehåller oss rätten att justera priset.
Leveranser
Normal leveranstid inom Sverige är 2-7 helgfria dagar. Vi skickar dina varor med DHL till ett utlämningsställe nära dig. Avisering via sms eller mail. Leveranstid inom Europa 7-10 dagar. Om leveransförsening uppstår, försöker vi meddela dig detta. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.
Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
Vid nyttjande av din ångerrätt: Du måste meddela oss att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till support@mariestendahl.se Namn, adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller skall framgå klart och tydligt. En ångerblankett kan du ladda ner på konsumentverket.se.
Du skall omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ånger meddelandet returnera produkterna till oss.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas väl paketerade och i ursprunglig förpackning. Produkterna skall vara oanvända och i ej bruten originalförpackning (servetter). Hygienartiklar som, muggar, brickor, disktrasor, minibox, Frozzypack, handdukar och bordstabletter har ej någon returrätt, då vi ej kan garantera vidareförsäljning pga allergiskäl. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Är varan trasig vid en retur kan vi inte ersätta dig och du får själv ta reklamationen gentemot fraktbolaget. Ångerrätten gäller ej för specialtillverkade varor.
Reklamation och fraktskador
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Om paketet har synliga skador vid utlämningen skall det påpekas och dokumenteras direkt på utlämningsstället.
Om något är skadat vid öppnandet av paketet skall det dokumenteras med foto och anmälas till support@mariestendahl.se inom 2 dagar från mottagandet.
Hur går du tillväga vid reklamation? Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till support@mariestendahl.se. Ange ditt namn, adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
Ej uthämtade paket
För paket som ej hämtas ut debiteras en avgift på för närvarande 299 kr. Detta motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt motta det i retur.
FORCE MAJEURE
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. På våra brickor, skärbrädor och coaster kan ibland små prickar uppträda då pappret är tillverkat av miljövänligt och obestruket papper. Men det är inget som påverkar produktens kvalitet. När du använder disktrasor, ”gnugga” inte med den färgade sidan mot tex. en bordsskiva.
Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Integritetspolicy
Allmänt
Marie Stendahl AB är mån om din personliga integritet. I följande avsnitt informerar vi dig om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med att du besöker vår webbsida.
Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritets syfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
Personuppgiftslagen
Vi skyddar dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med GDPR som ersatt Personuppgiftslagen (1998:204). Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än för att fullfölja din beställning.
Genom att handla hos mariestendahl.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidare ger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
mariestendahl.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. Exempel är, namn, personnummer, IP-adress eller köphistorik.
Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
Vilka uppgifter delas och med vilket syfte
Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantörer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är Klarna och Quickpay(swish).
Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. Det fraktbolag vi samarbetar med är DHL ServicePoint.
Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
Ansvarig för dataskydd
Marie Stendahl AB, 556616-2391, är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ansvarar för att behandling av uppgifter sker i enlighet med tillämplig lagstiftning.
Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Denna teknik säkerställer att personuppgifter du lämnar i vår webbutik inte kan ses, avlyssnas eller ändras av någon tredje part på internet.
Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Hållbarhetspolicy
Vi har som mål att i största möjligaste mån beställa våra produkter från leverantörer i vårt närområde. (...inom Europa).
Vi överproducerar aldrig någon produkt, vilket kan innebära att vi under högsäsong för vissa produkter tyvärr har längre leveranstid.
Vi återanvänder alltid packmaterial och hoppas att du till och från kan acceptera att din beställda vara levereras i en lätt begagnad förpackning. Vi lämnar allt material som inte återanvänds till återvinning.